Welke merken maken kans op een Digital Dominance Award

Welke merken maken kans op een Digital Dominance Award

Gepubliceerd: maandag, 05 september 2016
Door:

Share |

Er gaapt een kloof tussen wat klanten verwachten en ervaren van een merk in de huidige digitaliserende wereld. Het dichten van deze zogeheten digitale prestatiekloof is voor veel bedrijven een serieuze uitdaging. Hierbij is allereerst belangrijk te weten hoe goed bedrijven momenteel digitaal presteren.

Dicitas Consulting heeft de Digital Dominance Benchmark ontwikkeld. Deze benchmark toont de competitieve sterkte van een merk in verschillende digitale kanalen. Naast Nederland is de benchmark ook uitgevoerd in de landen/regio's Belgie, Azië en Australië voor meer dan verschillende 200 merken. De Benchmark wordt bepaald door verschillende KPI’s te bekijken voor vijf categorieën: website, sociale kanalen, online video, SEO (zoekmachine optimalisatie) en apps. De scores per categorie tellen uiteindelijk op tot een totale Digital Dominance score. Hierbij is het vervolgens mogelijk om verschillende industrieën en bedrijven met elkaar te vergelijken.

Op 15 september 2016 zullen de resultaten van de Digital Dominance Benchmark gepresenteerd worden. Dit zal plaatsvinden tijdens de derde editie van de Digital Innovation Summit in Fort Voordorp, Groenekan, Utrecht.

Telfort, Ziggo en Vodafone genomineerd in categorie Telecom
Van alle industrieën in de benchmark is de spreiding tussen de hoogst en laagst gewaardeerde in de telecomsector het kleinst. Dit betekent dat het relatief lastiger is om de beste score in de industrie te behalen omdat de scores dicht bij elkaar liggen. Op twee van de vijf categorieën van het onderzoek is de telecom industrie de best scorende, namelijk online video en SEO.

Zalando, H&M en Bol.com genomineerd in categorie Retail
Retail is de best scorende industrie in het onderzoek. Alle retailers van het onderzoek scoren boven het landelijke gemiddelde. Daarnaast is de Retail industrie de best scorende in de categorie social, met een flinke voorsprong op de laagst scorende industrie: verzekeraars. Retailers zijn echt maatgevend in het onderzoek.

Menzis, Centraal Beheer en Aegon genomineerd in categorie Verzekeraars
Ondanks dat het merendeel van de 18 verzekeraars in het onderzoek boven het landelijke gemiddelde scoort, zijn er voldoende kansen om te verbeteren. Vooral de suboptimale benutting van sociale kanalen springt in het oog.

ABN AMRO, Rabobank en ING genomineerd in categorie Banken
De meeste banken scoren boven het landelijk gemiddelde en zijn in de categorie web en apps de best scorende industrie. Wel is de spreiding tussen hoogste en laagste score, vergeleken met andere industrieën in de benchmark, in de banksector het grootst. Hierbij wijkt de laagste score sterk af van het industriegemiddelde.

Eneco, Nuon en Essent genomineerd in categorie Energieleveranciers
De energiesector is een echte middenmoter, geen uitschieters in de verschillende categorieën en op alle onderdelen een score net boven of net onder het landelijke gemiddelde. Mogen we hieruit concluderen dat ze zorgen dat ze aanwezig zijn op digitale kanalen, maar nog niet de juiste aanpak hebben gevonden om te floreren?

Albert Heijn, Jumbo en Lidl genomineerd in categorie Supermarkten
De meeste supermarkten hebben begrepen dat het inzetten van digitale kanalen belangrijk is voor hun continuïteit. Echter, alleen genomineerde supermarkten scoren boven het landelijk gemiddelde. De andere supermarkten scoren rondom het landelijk gemiddelde. 

Philips, Heineken en L'Oréal genomineerd in categorie FMCG (Fast Moving Consumer Goods)
Scores in de FMCG industrie variëren sterk, waarbij de gemiddelde score uiteindelijk lager is dan het landelijke gemiddelde. Vooral in de categorieën web en apps is winst te behalen. Scores voor online video’s zijn juist weer bovengemiddeld. Het kan een strategische keuze zijn om de nadruk te leggen op online video te richten. Dit met het idee om bezoekers van een online video kanaal uiteindelijk te (ver)leiden naar de eigen website.

De Dicitas Digital Innovation Summit op 15 september
Tijdens de Summit zullen verschillende ervaringsdeskundigen hun ervaringen delen. Zij zullen antwoord geven op de volgende vragen:
• waarom is het belangrijk precies te weten hoe digitalisering de marktomgeving heeft veranderd?
• waarom heeft digitalisering blijvende impact hebben op een bedrijf?
• welke veranderingen in een business model zijn nodig om te blijven concurreren?
• wat is nodig om een bedrijf daadwerkelijk te transformeren?
• hoe de eigen rol te herdefiniëren en te claimen binnen het digitale ecosysteem?
• hoe een nieuwe richting te bepalen en op koers te blijven?
Het Digital Innovation Summit is binnen de Benelux de gelegenheid om ervaringsdeskundigen, visionairs en gelijkgestemden te ontmoeten op het gebied van digital, customer engagement, marketing en sales.


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen