T-Mobile het beste netwerk van Nederland reageert op P3 Benchmark

T-Mobile het beste netwerk van Nederland reageert op P3 Benchmark

Gepubliceerd: donderdag, 20 april 2017
Door: Pieter Waasdorp

Share |

Het gerenommeerde Duitse advies- en ingenieursbureau P3 communications maakt vandaag de resultaten bekend van hun derde mobiele netwerktest in Nederland, de P3 connect Mobile Benchmark 2017. T-Mobile wint opnieuw, net als in 2016, maar uit de testresultaten blijkt dat alle vier de Nederlandse telecomproviders – T-Mobile, KPN, Vodafone en Tele2, in internationaal opzicht voortreffelijk presteren met een score van allemaal meer dan 900 uit 1.000 punten.

T-Mobile werd door P3 ook dit jaar weer als winnaar uitgeroepen met een overall score van 956 punten. Het netwerk haalde hiermee de hoogste totaalscore en kreeg voor het tweede opeenvolgende jaar de onderscheiding 'Best getest'. Vodafone eindigde als tweede (931) en KPN (930) volgt op de derde plaats, met een verschil van slechts een punt. De kleinste telecomprovider, Tele2, eindigde met een score van 919 als laatste. Met dit resultaat komt T-Mobile wereldwijd op de eerste plek en staan daarnaast ook Vodafone en KPN in de top 5.

Wij spraken Marieke Snoep, CCO Business en lid van de executive board T-Mobile Netherlands BV, kort over dit uitstekende resultaat voor T-Mobile.

Marieke, gefeliciteerd! Graag een eerste reactie op deze voor jullie goede testuitslag.
Wij zijn ‘over the moon’ met de uitkomsten van de P3-test. Ongelooflijk blij en trots dat wij nu twee keer achter elkaar door een onafhankelijk onderzoeksinstituut zijn uitgeroepen tot het beste netwerk van Nederland met de kwalificatie ‘outstanding’. Dat doet niemand ons na. Het is een bevestiging van wat onze klanten dagelijks merken. Weet je wij krijgen zelfs belletjes van overgestapte klanten dat men ‘beyond expectations’ verrast zijn door onze netwerkkwaliteit. En dat voelt goed. Eigenlijk in één woord: trots! Na twee keer de P3 benchmark te hebben gewonnen, kunnen wij met dubbel recht zeggen dat T-Mobile het beste netwerk van Nederland heeft.

Waar is T-Mobile nu het meest trots op?
Als je goed naar de test kijkt dan zijn wij winnaar in bijna alle categorieën. Ons netwerk is nu al klaar voor de toekomst. Natuurlijk zijn wij blij met de bevestiging van P3 voor iets dat wij dagelijks van onze klanten horen. De kwaliteit van ons netwerk is natuurlijk uitstekend. Bestaande klanten blijven ons trouw en daarom hebben wij een enorm lage churn. Wij bieden een unieke klantervaring door de juiste Unlimited-bundelpropositie en het beste netwerk. De beschikbaarheid van data is belangrijk voor onze klanten en juist daar hebben wij met onze unieke Unlimited-bundel op ingespeeld. Zakelijk klanten kiezen bewust voor het netwerk van morgen, zodat hun werknemers met onze bundels en de kwaliteit van ons netwerk altijd en overal mobiel kunnen werken.

Helpt deze positieve score T-Mobile?
O ja, continu. In het verleden was de perceptie over het T-Mobile-netwerk bij sommigen best wel negatief. Het was soms al lastig voor ons B2B-team om bij klanten aan tafel te komen. Dat is nu anders. Kijk, het winnen van zo’n test is leuk en geeft natuurlijk een bijzonder goed gevoel. Maar het gaat uiteindelijk om onze klanten: hoe zij ons netwerk, onze dienstverlening en de propositie ervaren. Ik durf te zeggen dat wij ‘best qualified’ voor B2B zijn en dat merken wij dagelijks omdat wij het snelst groeiende B2B-provider zijn. Klanten willen dat hun werknemers efficiënt kunnen werken. En dat kunnen zij door onze mobiele technologie. Wij zijn goed in technologie, zowel vast als mobiel.

T-Mobile begon later met de vernieuwing van zijn netwerk een bewuste keuze?
Wij hebben onze netwerkstrategie gebaseerd op de bekende Duitse gründlichkeit. Ik ben van huis uit een ingenieur en als techneut ben ik trots op de door ons gekozen weg voor een schaalbaar netwerk dat klaar is voor de toekomst. De weg was hierdoor langer en niet altijd eenvoudig, maar het betaalt zich nu dubbel en dwars uit. En daar gaat het om. Het begon in 2013 op basis van klantenfeedback. Op alle vlakken willen wij bewijzen dat T-Mobile de beste is. En dat doen we. Niet alleen met de kwaliteit van ons netwerk maar zeker ook met al onze processen. Ook daar worden wij op afgerekend door onze klanten.

Opmerkelijk is dat T-Mobile ook in de categorie ‘spraak’ de hoogste kwaliteit haalt, ondanks het feit dat jullie nog geen VoLTE (Voice over LTE) hebben geïmplementeerd. Heb jij hiervoor een verklaring?
Zeker. Wij gebruiken ‘crystal voice’, een soort HD-voice optimalisatie. T-Mobile kijkt niet alleen naar de techniek maar meer naar de combinatie tech en business. De klantervaring telt. Maar let op. Wij investeren nu al volop in VoLTE. Als klanten willen bellen over 4G, dan zullen wij dat zeker gaan ondersteunen.

Kun je verklaren waarom alle Nederlandse netwerken zo goed presteren in deze P3 benchmark?
Nederland is een bijzonder competitieve markt met één van de hoogste smartphone-penetraties ter wereld. Gebruikers verwachten – nee: eisen – een goed netwerk. Ook speelt de geografie van Nederland een rol. Nederland is vlak en dat maakt de dekking en het bereik van zendmasten beter. Wereldwijd heeft Nederland zonder twijfel de beste netwerken. Wel moet ik zeggen dat het gat tussen ons en de nummer twee uit de test alleen maar is gegroeid. Wij verdubbelen onze netwerkcapaciteit en hebben hierdoor überhaupt voldoende capaciteit om onze nieuwe succesvolle Unlimited-databundels aan te kunnen bieden. Als geen ander hebben wij ervaring met data omdat wij als eerste in Nederland de Apple iPhone konden aanbieden op ons netwerk. Wij hebben hierdoor geleerd om te luisteren naar onze klanten. Uiteindelijk moet je je afvragen: wat hebben klanten aan deze test? Het is leuk dat wij gewonnen hebben. Maar het gaat onze gebruikers om de beste dekking, de beste capaciteit en de beste voicekwaliteit. En wat blijkt? Je kunt met ons goed zaken doen.

 


 


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen