Je smartphone als ov-vervoersbewijs in de praktijk

Je  smartphone  als  ov-vervoersbewijs in de praktijk

Gepubliceerd: dinsdag, 18 juli 2017
Door: Marco Mekenkamp

Share |

Op 22 mei zijn de openbaar-vervoerbedrijven, Vodafone, KPN en Translink gestart met de gefaseerde introductie van in- en uitchecken met de smartphone. Voor deze nieuwe manier van betalen en reizen in het openbaar vervoer wordt de naam 'OV-chip mobiel’ gebruikt. Het doel is om OV-chip mobiel voor het einde van het jaar gefaseerd beschikbaar te maken. Maar hoe werkt het in de praktijk? In Connexie Magazine nr. 4, die op dinsdag 18 juli 2017 bij de abonnees op de mat valt, deze praktijktest.

Alle Nederlandse media pakten het bericht groot op: reizen in het openbaar vervoer kan voortaan met de smartphone. Betalen (eventueel contactloos) konden we al met onze multifunctionele zakcomputer en nu volgt dus ook het reizen per ov. Maar die manier van reizen is nog niet voor iedereen weggelegd. Er is op bescheiden schaal gestart en het is de bedoeling om het vervolgens voor steeds meer ov-reizigers mogelijk en interessant te maken. In het begin is de dienst alleen beschikbaar voor gebruikers van Android-smartphones. “Met de gefaseerde introductie van het reizen met je smartphone in het ov bieden de telecomproviders hun klanten een extra mogelijkheid met hun smartphone aan. De ov-sector biedt hun reizigers meer (betaal)gemak en keuzevrijheid bij het reizen in het ov. Naast de ov-chipkaart kunnen zij straks in- en uitchecken met hun smartphone”, aldus een persbericht.

Wat heb je nodig
Om gebruik te kunnen maken van de smartphone als ov-vervoersbewijs is er een Android-smartphone met nfc (Near Field Communication, zie kader) nodig. Daarnaast is er een speciale simkaart nodig die nfc ondersteunt. En – ook niet onbelangrijk: alleen als je klant bent bij Vodafone of KPN (inclusief Telfort, Yes Telecom en Simyo) is het mogelijk om bij de eerste groep gebruikers van maximaal 10.000 gebruikers te behoren. Klant van Tele2, T-Mobile of een van de vele mvno’s? Helaas! Althans vooralsnog.

Bij mij ontbrak de simkaart met nfc, maar één telefoontje naar Yes Telecom was voldoende om een nieuwe simkaart te krijgen. Maar helaas … precies op dat moment stopte KPN tijdelijk met het project voor nieuwe klanten. Duizenden mensen probeerden de app werkend te krijgen maar dit lukte soms niet. Reden voor KPN om even te bezinnen. Bij Vodafone waren er voor zover bekend geen problemen.

Gelukkig bleek KPN bereid om mij een telefoon te verstrekken waarop de OV-chip mobiel reeds werkend geïnstalleerd was, zodat ik de test voor Connexie toch nog kon uitvoeren.

De praktijk
Op de telefoon die ik in bruikleen kreeg, was de app al geïnstalleerd en de ov-kaart was al gekoppeld. KPN had er zelfs voor gezorgd dat er saldo op stond. Om de app werkend te krijgen, was één simpele handeling nodig: gewoon inchecken. Daarvoor hoeft de app niet actief te zijn. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld de betaal-app van ABN AMRO waarmee je contactloos kunt betalen (en waarvoor geen nfc-simkaart nodig is). Bij die app is het namelijk nodig om de app actief te hebben en het scherm moet dan ook aanstaan. Bij de OV-chip mobiel hoeft dat dus niet. Inchecken is simpel: gewoon (in mijn geval) de achterkant van de telefoon bij de incheckpaal houden.

Waar je bij een gewone ov-chipkaart in het ongewisse bent of je nu wel of niet bent ingecheckt (dit moet je controleren op de paal zelf tijdens het inchecken) biedt de OV-chip mobiel een voordeel: je kunt het zien in de app. Maar let wel op: wanneer de app actief is en je checkt in, dan staat er in de app dat je bent uitgecheckt. Je moet dan het scherm handmatig verversen om de correcte info te zien. Daar moeten de makers dus nog iets op verzinnen. Wanneer de app bij het inchecken niet open is en je start deze na het inchecken op, dan verschijnt keurig je juiste informatie in het scherm. Je ziet precies waar en hoe laat je hebt ingecheckt. En je ziet ook precies wat je saldo is (wel even rekening mee houden dat bij reizen per trein er 20 euro van je saldo afgaat; kost de reis bijvoorbeeld 5 euro, dan krijg je bij het uitchecken er weer 15 euro saldo bij). De app laat ook zien welke reizen je allemaal hebt gemaakt. Daarnaast kun je ook een herinnering instellen zodat je niet vergeet uit te checken.

Nog verre van ideaal
Voor mensen die zo af en toe met het openbaar vervoer reizen, is de app een handig hulpmiddel. Je hoeft immers geen ov-kaart meer mee te nemen. Voor de frequente reiziger komt de app toch nog net even te vroeg. De app werkt namelijk niet met bijvoorbeeld een abonnement. Wel is er een aantal niet-persoonsgebonden reisproducten die op de OV-chip mobiel gezet kunnen worden. Dit zijn Klassewissel, Samenreiskorting, Dagkaart Fiets, Dagkaart Hond en toeslagen voor IC direct en ICE van NS. Voor andere reisproducten zoals een dagkaart, maandabonnement of studentenreisproduct wordt dit in de toekomst mogelijk.

Maar, die niet-persoonsgebonden reisproducten kunnen niet via de app geactiveerd worden. En dat is wat mij betreft meteen het grootste nadeel van de huidige app. Wanneer ik met het openbaar vervoer reis, doe ik dat meestal samen met mijn vriendin. Zij heeft een bepaald abonnement bij de NS waardoor ik, wanneer we samen per NS reizen, Samenreiskorting kan activeren. Dat scheelt maar liefst 40 procent op de ritprijs. Met de anonieme ov-chipkaart moet ik dan naar een betaalautomaat om die korting te activeren. Niet echt handig want op veel stations is het vaak druk bij die apparaten en moet je in de rij gaan staan. En om sommige stations staan die apparaten pas ná de incheckpalen: omdat steeds vaker de poortjes op stations gesloten worden moet je soms vreemde capriolen uithalen. We hebben het gehad dat mijn vriendin incheckte en met mijn kaart naar de automaat moest lopen om de korting te activeren. Als dat gedaan was, moest ze teruglopen, gaf ze mij de kaart en kon ik inchecken. Ik had verwacht dat de app dit probleem zou oplossen, maar helaas. Een grote misser wat mij betreft, want de toegevoegde waarde van het huidige product is daardoor wat mij betreft vooralsnog nihil.

Conclusie
De proef met de OV-chip mobiel is wat mij betreft net te vroeg gekomen. Er is mijns inziens onvoldoende nagedacht over de functionaliteit van de app. Natuurlijk, met de OV-chip mobiel heb je geen losse ov-chipkaart meer nodig, kun je zien of je in- of uitgecheckt bent en je kunt je saldo zien. Maar dat je simpele aanvullingen als een Klassewissel, Samenreiskorting, Dagkaart Fiets en Dagkaart Hond niet via de app kunt activeren is echt een gemiste kans.

Bij die laatste twee moet overigens wel een aanvulling gegeven worden. Wanneer je met een gewone (anonieme) ov-chipkaart een Dagkaart Fiets of Dagkaart Hond activeert op de betaalautomaat, dan worden de kosten niet van het ov-saldo afgeschreven. Nee, hiervoor dien je apart te betalen (met de pinpas). Vermoedelijk is het technisch nog niet mogelijk om dit ten laste van het saldo op de ov-kaart te laten gaan en dan mag je dit ook niet verwachten bij de OV-chip mobiel. Maar dit geldt niet voor Klassewissel en Samenreiskorting, dus die hadden prima al op de app kunnen zitten.

Reactie Translink
In een reactie op mijn kritiek laat een woordvoerder van Translink, het bedrijf dat zichzelf omschrijft als het knooppunt voor het betalingsverkeer in het openbaar vervoer, weten dat OV-chip mobiel zich nog in de beginfase van ontwikkeling bevindt. “In deze fase willen we vaststellen of de basisfuncties werken zoals ontworpen, en daarbij gaat de aandacht nu uit naar het aanmeld- en registratieproces én het in- en uitchecken met OV-chip mobiel. Zodra we hebben vastgesteld dat deze onderwerpen naar behoren functioneren zal de verdere ontwikkeling gedaan worden.” De woordvoerder erkent dat het veel gemakkelijker zou zijn als je alles via de mobiele telefoon zou kunnen regelen. “Dat is ook zeker ons beeld maar gezien de complexiteit waar we mee te maken hebben, ontwikkelen we OV-chip mobiel in kleine stappen.”

Wat is de toekomst?
Dat het in- en uitchecken steeds makkelijker zal worden, blijkt ook wel uit het feit dat de banken en de ov-bedrijven een intentieverklaring hebben getekend om gezamenlijk gefaseerd ook de contactloze betaalkaart als vervoersbewijs in het ov te introduceren (en daarmee ook de betaal-app op de smartphone). Dan heb je geen aparte ov-app meer nodig.

De partijen gaan de komende maanden een pilot voorbereiden in Den Haag, waarbij de reiziger eind 2017 op meerdere tramlijnen van HTM en één treintraject van NS kan in- en uitchecken met zijn contactloze betaalkaart. 'Tijdens de pilot onderzoeken partijen de haalbaarheid en hoe de ontwikkeling en uitrol van de klantpropositie op basis van contactloos afrekenen vormgegeven kan worden', zo meldt Translink.

Maar de toekomst brengt ons veel meer gemak. Het is namelijk de bedoeling dat ook het handmatig in- en uitchecken gaat verdwijnen. Er wordt druk gewerkt aan technieken die het mogelijk maken dat je automatisch incheckt als je in de trein of bus stapt. En weer automatisch uitcheckt wanneer je uitstapt.

Daarmee is de komst van OV-chip mobiel dus slechts een tussenstop op weg naar het voorlopige eindstation: automatisch in- en uitchecken zonder dat je actief iets hoeft te doen. Mits je natuurlijk je smartphone op zak hebt. Maar ja, wie heeft dat niet ...


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen