Barst in smartphone vaak niet gedekt bij inboedelverzekering

Barst in smartphone vaak niet gedekt bij inboedelverzekering

Gepubliceerd: dinsdag, 18 juli 2017
Door:

Share |

Allrisk inboedelverzekeraars hebben zich gewapend tegen kwetsbare smartphones. Claims voor telefoons en tablets zijn aan banden gelegd met eigen risico's, maximeringen en andere beperkende voorwaarden. Dat blijkt uit onderzoek van financieel communicatiebureau SevenEight onder 23 grote allrisk inboedelverzekeraars. Connexie Magazine vroeg aan Peter Grobben van WERGARANTIE om een reactie.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zeker bij een apparaat dat we dagelijks tientallen keren gebruiken: de smartphone. Eén keer laten vallen en er kan al een barst in het scherm zitten. Of erger. Onlangs bleek uit onderzoek van SevenEight dat de meeste inboedelverzekeringen onvoldoende dekking hiervoor bieden. SevenEight constateert zelfs dat het opmerkelijk is dat de beperkingen voor smartphones niet altijd duidelijk vermeld staan op de verzekeringskaarten. Die verzekeringskaarten werden in 2016 ingevoerd om het vergelijken van verzekeringsvoorwaarden juist eenvoudiger te maken voor consumenten.

Dekking
De allrisk inboedelverzekering is relatief nieuw. In de polisvoorwaarden staat alleen vermeld wat níet verzekerd is, in plaats van wat wél verzekerd is. Anders gesteld: alles is gedekt, tenzij in de voorwaarden staat dat er geen dekking voor is. Tot enkele jaren geleden vermeldden de voorwaarden van de allrisk verzekeringen niets over mobiele elektronica. Inmiddels hebben inboedelverzekeraars zich ingedekt tegen dergelijke schades.

Beperkingen
56 Procent van de verzekeraars heeft speciale voorwaarden opgenomen voor smartphones en tablets. Dit houdt in dat de verzekeraar smartphones expliciet noemt in de voorwaarden van de allrisk verzekering, maar niet helemaal uitsluit van dekking. Er geldt bijvoorbeeld een maximumuitkering, of je krijgt te maken met een (extra) eigen risico dat je voor andere beschadigingen niet hoeft te betalen. Een drietal inboedelverzekeraars heeft smartphones helemaal uitgesloten van dekking. Bij bijvoorbeeld Inshared kun je mobiele elektronica wel apart bijverzekeren. De extra dekking is duurder dan alle andere dekkingen op je inboedelpolis. En sluit je hem af dan krijg je nog steeds te maken met 50 euro eigen risico per schadegeval. Verzekeraar Ditzo omschrijft de uitsluiting als volgt: ‘Wij vergoeden het herstel of vervanging van je mobiele elektronica. Je mobiele elektronica is alleen in het woonhuis verzekerd. De dekking is als Inboedel Basis. Dat geldt ook als op je polisblad staat dat Allrisk is meeverzekerd.’ Zonder de exacte woorden te gebruiken zegt Ditzo dat smartphones en tablets niet verzekerd zijn voor val- en stootschades. Alleen schades die ontstonden door ‘klassieke oorzaken’ zoals brand, storm en diefstal zijn verzekerd. Dat geldt ook voor ING.

Eigen risico
Smartphones en tablets worden bij 34 procent van de allrisk inboedelverzekeraars niet uitdrukkelijk genoemd in de voorwaarden. Deze verzekeraars hebben wel een verplicht eigen risico voor schades op de allrisk dekking, variërend van 100 tot 150 euro. Daardoor komen vrijwel alle schermreparaties niet voor vergoeding in aanmerking. Enkele jaren geleden was een allrisk inboedelverzekering met een verplicht eigen risico nog een uitzondering. Inmiddels is er nog maar een handvol verzekeringsmaatschappijen waar je een allrisk inboedelverzekering kunt afsluiten zonder eigen risico. Alleen Klaverblad en Univé hebben op hun meest uitgebreide dekking geen verplicht eigen risico ingevoerd. Noch staan er in de polisvoorwaarden speciale bepalingen voor smartphones en tablets.

Slim verzekeren
Het is dus verstandig dat consumenten bekend zijn met de beperkingen die verzekeraars hanteren bij smartphones. Aan Peter Grobben van WERTGARANTIE vroegen wij of hij zich herkent in het beeld van beperkende voorwaarden. “Ik kan natuurlijk niet voor andere verzekeraars spreken”, stelt hij, “maar ik weet dat smartphones en tablets vaak kapot gaan. Als grote niche verzekeraar voor consumentenelektronica hebben we inmiddels ruim twee miljoen mobiele apparaten in dekking, dus ja, we hebben wel wat ervaring met schades. We zien dat het aantal schades, maar ook de gemiddelde reparatie- of vervangingskosten die gepaard gaan met een schadegeval fors zijn. We hebben het over technisch hoogstaande, maar zeker ook gevoelige apparatuur, waarvan de aanschafprijs maar zo richting de duizend euro kan gaan. Bij de huidige generatie toestellen (iPhone 7, Samsung S8+, Huawei P10 Plus enzovoort) betaal je al snel 250 tot 300 euro voor een schermreparatie. Wanneer daar dan nog een camera of behuizing bij komt, kunnen de reparatiekosten zelfs oplopen tot boven de 400 euro. En ook heel regelmatig moet tot vervanging worden overgegaan. Dus dat inboedelverzekeraars kritisch naar hun voorwaarden kijken, waar het gaat om smartphones en tablets kan ik heel goed begrijpen.”

Storm, brand en inbraak
Wat dekt de inboedelverzekering eigenlijk precies als het gaat om smartphones en tablets? Peter Grobben: “Allereerst hangt dat af van het type inboedelverzekering dat je hebt afgesloten. In het geval van de standaard inboedelverzekering heb je normaalgesproken recht op schadevergoeding in geval van schade door storm, brand en inbraak, de zogenaamde van buiten komende onheilen. Dat betekent dat het laten vallen of het gestolen worden van de smartphone niet is gedekt op de standaard inboedelverzekering. En laat dit nou net het vaakst voorkomen. Bovendien hebben we het hier over een binnenshuisdekking, dus schades die buitenshuis ontstaan, zijn niet gedekt. Wat je daarom ziet, is dat verzekeraars voor een x-bedrag extra de standaard inboedelverzekering uitbreiden met een buitenshuis dekking.”

Maar hoe zit het dan met de allrisk inboedelverzekering? “Bij de zeer uitgebreide inboedelverzekeringen, ook wel bekend als de allrisk inboedelverzekering, zijn smartphones en tablets vaak wel verzekerd tegen schades door bijvoorbeeld vallen, stoten en vocht. En ook tegen diefstal. Nadeel van deze verzekeringen is dan weer een relatief hoge premie, een hoog eigen risico en vaak een dagwaarde regeling hebben. Steeds meer smartphone- en tabletgebruikers verzekeren daarom hun kostbare apparatuur met een speciale tablet- en smartphonepolis. Vaak kunnen ook laptops op zo’n polis verzekerd worden.”

Speciale verzekering
Ben je niet duurder uit met een speciale verzekering voor smartphones en tablets? Peter Grobben antwoordt: “Dat hangt af van de kenmerken van zo’n verzekering. Het is sowieso altijd belangrijk dat je de hoogte van de verzekeringspremie afweegt tegen de waarde van de te verzekeren spullen. Daarna is het belangrijk goed naar de voorwaarden te kijken. Belangrijke vragen hierbij zijn: wat wordt precies gedekt, zijn er uitsluitingen, wat is de hoogte van het eigen risico, wat is de vergoeding in geval van total loss of diefstal en wat is een eventuele opzegtermijn van de verzekering. Mijn advies is ook altijd in je omgeving te vragen en op internet te kijken naar de ervaringen met aanbieders van telefoonverzekeringen.”

Goede ontwikkeling
Voor jullie, als WERTGARANTIE en specialist in telefoonverzekeringen, dus een mooie ontwikkeling dat de consument steeds vaker een telefoonverzekering afsluit? Grobben knikt instemmend. “Tuurlijk is dat een mooie ontwikkeling voor ons, maar zeker ook voor de met ons samenwerkende partners. Zoals je weet worden onze verzekeringen aangeboden door meerdere grote Nederlandse retailers en online shops. De toenemende vraag naar onze verzekeringsproducten betekent voor hen weer extra marge en omzet. En zeker zo belangrijk extra klanttevredenheid en klantenbinding. Onze concepten zijn erop gericht dat de klant met een verzekering terugkomt in de winkel. De nare ervaring van een schade of diefstal kan dan worden omgebogen in een positieve, wanneer de winkel het direct met ons voor de klant kan oplossen.”

Peter Grobben zwijgt even om vervolgens het gesprek af te ronden. “Met retailers en shops die nog niet met ons samenwerken, gaan we graag het gesprek aan. Wij bieden oplossingen voor de lange termijn. Oplossingen waarmee de ondernemer niet alleen morgen, maar ook over 5 jaar een boterham kan verdienen. Wij bezoeken de winkels, spreken de ondernemers en ondersteunen de medewerkers regelmatig met product- en verkooptrainingen. En is er ondersteuning nodig in de vorm van een datakoppeling met het kassasysteem of bijvoorbeeld reclamemateriaal in de look & feel van de ondernemer, dan regelen we dat. Daarin onderscheiden we ons van andere partijen in de markt en met succes.”


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen