Review Sony Xperia XZ Premium

Review Sony Xperia XZ Premium

Gepubliceerd: donderdag, 20 juli 2017
Door:

Share |

Sony heeft het jarenlang moeilijk gehad. Met een dalend marktaandeel op de wereldwijde smartphonemarkt en de daarbij horende omzetvermindering is er zelf serieus gekeken of Sony zijn mobieletelefoondivisie niet kon afstoten. Na enkele ingrijpende reorganisaties en het vasthouden aan de strategie van het op de markt brengen van innovatieve en kwalitatief hoogwaardige smartphones, lijkt Sony weer op het goede weg te zijn. Toen wij de mogelijkheid kregen om het nieuwe vlaggenschip, de Sony Xperia XZ Premium, te testen, grepen wij deze kans dan ook met beide handen aan.

Design en uitvoering
Het toestel heeft het uiterlijk dat je van een Sony smartphone kunt verwachten: rechthoekig, afgeronde zijkanten, robuust en uiterst degelijk. De behuizing van de Xperia XZ Premium bestaat uit plastic zijkanten, een metalen onder- en bovenkant en natuurlijk een glazen – het speciale glasbestendige Gorilla Glass – voor- en achterkant. Natuurlijk heeft de telefoon een chique uitstraling maar het ontwerp zou wel net wat moderner kunnen. Hoewel het toestel goed in de hand ligt is het met 195 gram wel relatief zwaar. Ter vergelijking: de Samsung S8 weegt 155 gram.
Zoals bij de meeste high-end Sony-toestellen is de Xperia XZ Premium bestand tegen vocht en stof. Sony hierover: “Het toestel heeft een IP-certificering 65/68 zodat het elke regenbui kan weerstaan.” Pas wel op. Hoewel het scherm beschermd wordt door Gorilla Glass is het toestel zeker niet valbestendig. Sony kiest ervoor om de in de aan/uit-knop geïntegreerde vingerafdruksensor aan de zijkant van het toestel te plaatsen. Hierdoor kun je eenvoudig, razendsnel en op een bijna ‘natuurlijke’ wijze het toestel ontgrendelen. Hiermee heeft dit toestel niet alleen een goede scanner, maar ook de best geplaatste sensor die Connexie ooit heeft getest.

Hardware
Sony staat bekend om zijn kwalitatief hoogwaardige Bravia-tv’s. Voor het eerst werd deze beeldschermtechnologie nu ook gebruikt bij de ontwikkeling van het scherm van dit nieuwe toestel. De Xperia XZ Premium is de eerste smartphone met een echt 4K HDR-scherm. Het 5.46-inch beeldscherm heeft een ongekend hoge resolutie van 3.840 x 2.160 pixels en een daarbij horende 807 pixel per inch (ppi). Zowel de resolutie als het aantal ppi’s zijn een record. En inderdaad: het scherm spettert. Heldere kleuren en een spectaculair contrast met veel diepte. Wel moet worden opgemerkt dat met het blote oog bij dit soort enorm hoge resoluties de verschillen eigenlijk niet meer zijn waar te nemen. Maar het scherm blijft mooi.
Het kloppende hart van deze Xperia is de alom geprezen Qualcomm Snapdragon 835 processor, ondersteund met maar liefst 4GB intern geheugen. Uit een door ons uitgevoerde Antutu-benchmarktest blijkt dat de Xperia XZ Premium met een score van 177.936 punten echt razendsnel uit de test komt en qua snelheid makkelijk kan concurreren met de top Samsung- en Apple-smartphones.

Camera
Sony staat natuurlijk bekend om de superieure cameratechnologie. Met een 13-MP selfiecam en een 19-MP camera behoort deze nieuwe Xperia echt tot de topcategorie telefoons wat camera betreft. In de XZ Premium zit de unieke ‘Motion Eye’-camera waarbij er geïntegreerd geheugen in de sensor zit. Hierdoor kan de camera vijf keer snellere uitleessnelheden bereiken dan conventionele modellen. Tijdens het filmen met de Xperia XZ Premium kan er op elk moment voor een slow motion moment gekozen worden – dit kan zelfs ook meerdere keren tijdens het filmen – waarna de camera 960 fps (frames per seconde) gaat opnemen. Daarnaast heeft de camera Predictive Capture. Dit geeft de gebruiker de mogelijkheid om een foto te kiezen voordat er zelfs maar één genomen is.

Conclusie
Met een adviesverkoopprijs van 749 euro is deze nieuwe Sony Xperia XZ Premium zeker niet de goedkoopste smartphone die op dit moment te koop is in ons land. Wel krijg je voor dit geld een supersnelle telefoon met een uniek hogeresolutiescherm. Als het toestel ook frequent wordt gebruikt als camera, dan is de nieuwe Xperia XZ Premium wellicht de beste smartphone, die op dit moment in ons land te koop is.