Social media spelen grote rol bij rellen Londen

Social media spelen grote rol bij rellen Londen

Gepubliceerd: dinsdag, 09 augustus 2011
Door: Sjoerd van der Helm

Share |

De recente rellen in Londen en andere Britse steden lijken deels te zijn aangewakkerd door het gebruik van sociale media als Twitter, Facebook en BBM (pingen). Vooral die laatste heeft volgens Britse media een grote rol bij het ontstaan van de rellen gespeeld.

De rellen in Londen braken in de nacht van zaterdag op zondag uit nadat Britse agenten in Tottenham een man doodschoten. Via BlackBerry Messenger verspreidde het nieuws zich razendsnel en riepen relschoppers elkaar op om op bepaalde plaatsen te verzamelen om de orde te verstoren. Omdat BBM niet openbaar is, maar wel versleuteld, was het voor de politie niet mogelijk om de gesprekken uit te luisteren.

Patrick Spence, vicepresident van RIM, laat in een reactie via Twitter weten dat het bedrijf de rellen in Londen erg betreurt en dat RIM de autoriteiten zo veel mogelijk van dienst probeert te zijn, zo merkte Nu.nl op.

Overigens spelen de sociale media nu ook een grote rol bij pogingen de rellen te beëindigen en de getroffen steden op te ruimen. Via het twitteraccount @Riotcleanup en de hastag #riotcleanup spreken Britten met elkaar af in de getroffen straten om gezamenlijk de rommel op te ruimen.


Reacties (1)

Door Dennis - zondag, 14 augustus 2011 09:49

De rol van Twitter, Facebook en BlackBerry moet echter niet overschat worden. Zonder smartphones en internet zouden er ook rellen zijn uitgebroken, breken nog steeds rellen uit en zal dit in de toekomst niet anders zijn. Al was het maar omdat de overheid via sociale media en smartphones de onruststokers die deze moderne middelen gebruiken relatief gemakkelijk kan opsporen. Meer, zie bijvoorbeeld dit artikel http://onthypen.nl/london-is-burning-pingen-en-plunderen/

Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen