Rechter haalt streep door boete KPN

Rechter haalt streep door boete KPN

Gepubliceerd: vrijdag, 04 mei 2012
Door: Marco Mekenkamp

Share |

De rechter heeft een streep gehaald door een boete van 540.000 euro die door OPTA aan KPN was opgelegd wegens overtreding van de non-discriminatieverplichting op de zakelijke markt. OPTA gaat niet in beroep tegen de uitspraak, zo laat de telecomwaakhond weten.

OPTA heeft KPN op 20 mei 2010 een boete opgelegd van 720.000 euro omdat het telecombedrijf door fouten in de facturering per saldo te hoge kortingen heeft verstrekt aan bepaalde zakelijke klanten. Hierdoor heeft KPN gelijksoortige klanten verschillende voorwaarden en tarieven gerekend voor dezelfde dienst. KPN mag echter geen selectieve aanbiedingen doen vanwege haar machtspositie op de zakelijke markt (non-discriminatieverplichting). Daarom heeft OPTA KPN beboet.

KPN heeft vervolgens bezwaar aangetekend bij OPTA. In de beslissing op bezwaar van 5 oktober 2010 heeft OPTA de bezwaren van KPN ongegrond verklaard. Wel heeft OPTA de berekening van de boetehoogte heroverwogen en verlaagd naar 540.000 euro. KPN is vervolgens in beroep gegaan bij de Rechtbank Rotterdam.

In haar beroep heeft KPN onder andere aangegeven dat er sprake was van onopzettelijke en onbewuste administratieve fouten. OPTA bestrijdt dit niet. KPN wijst erop dat het hier gaat om fouten ten opzichte van volstrekt willekeurige klanten, waarbij sommige klanten zijn bevoordeeld en andere benadeeld, dat zij deze na ontdekking direct bij OPTA heeft gemeld en de te hoge kortingen heeft teruggevorderd. KPN betwist verder dat concurrenten door de fouten zijn benadeeld. OPTA voert aan KPN deze fouten heeft gemaakt, ondanks eerdere waarschuwingen om verbeteringen aan te brengen in haar administratie. Daarnaast wijst OPTA erop dat er voor de vraag of er sprake is van een overtreding niet relevant is of KPN zich al dan niet bewust is geweest van de administratieve fouten.

Voor het vaststellen of er sprake is van een overtreding, is niet relevant of deze opzettelijk en bewust is gepleegd, aldus de rechter. Hiermee schaart de rechter zich achter dit standpunt van OPTA. Echter, KPN heeft zich in de overeenkomst die zij met de betreffende klanten sloot, aan de door OPTA toegestane tarieven en voorwaarden gehouden. De verkeerde facturering heeft daarbij niet alleen tot te hoge maar ook tot te lage kortingen geleid. De rechter weegt verder mee dat KPN, nadat zij de fouten ontdekte, actie heeft ondernomen om de fouten te herstellen door de teveel verstrekte kortingen terug te vorderen. Daarom oordeelt de rechter dat er in dit specifieke geval geen sprake was van een overtreding van de non-discriminatieverplichting. Hiermee haalt de rechter een streep door de boete van OPTA.


Plaats een reactie

Naam *
E-mailadres *
Reactie *
Vraag een nieuwe afbeelding aan.
Vul hierboven de tekens in die op het plaatje hiernaast te zien zijn *
Schrijf mij in de voor de Telecomjournaal nieuwsbrief.
Ik heb de voorwaarden gelezen en verklaar hiermee akkoord te gaan.
Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.



Divide Internetoplossingen